جستجو برای:
  • صفحه نخست
  • دوره ها و محصولات
  • مجله ارتباطی دیگر
    • مقالات آموزشی
    • پادکست آموزشی
    • ویدئو آموزشی
    • معرفی فیلم
    • کلیپ انگیزشی
  • شرایط استفاده
  • تماس با ما
  • درباره ما
 
  • 09336262944
  • info@ertebatidigar.ir
  • مجله ارتباطی دیگر
  • تماس با ما
  • درباره ما
ارتباطی دیگر
  • صفحه نخست
  • دوره ها و محصولات
  • مجله ارتباطی دیگر
    • مقالات آموزشی
    • پادکست آموزشی
    • ویدئو آموزشی
    • معرفی فیلم
    • کلیپ انگیزشی
  • شرایط استفاده
  • تماس با ما
  • درباره ما
0

ورود و ثبت نام

وبلاگ

ارتباطی دیگرمجله ارتباطی دیگرمقالات آموزشیمهارت گوش دادن

مهارت گوش دادن

4 مهر 1400
ارسال شده توسط تحریریه ارتباطی دیگر
مقالات آموزشی
950 بازدید

مهارت گوش دادن یکی از مهم‌ترین مهارت‌های ارتباطی است که در موفقیت شغلی و کیفیت روابط‌مان با دیگران تأثیر زیادی دارد. خیلی از ما چون به اشتباه فکر می‌کنیم که یک شنونده‌ی سراپا گوش هستیم، هیچ وقت به صرافت یادگیری این مهارت نیفتاده‌ایم. خوب گوش دادن مثل دیگر مهارت ها، یک مهارت آموختنی است که با یادگیری و تمرین می توان آنرا آموخت.

گوش دادن چیست؟

گوش دادن یعنی توانایی دریافت و درک صحیح پیام‌ها. این توانایی، کلید همه‌ی ارتباطات موفق و موثر است. چنانچه به این مهارت مسلط نباشید، به آسانی ممکن است پیام‌های ارسالی از سوی طرف مقابل‌تان را اشتباه برداشت کنید. در چنین شرایطی، فرآیند ارتباط بی‌اثر شده و به سادگی موجب نا‌امیدی و رنجش فرستنده‌ی پیام خواهد شد و سوء برداشت و در نهایت سوء تفاهم ایجاد می شود.

اهمیت مهارت گوش دادن

بسیاری از رهبران و کارآفرینان موفق، موفقیت خود را مدیون خوب گوش دادن هستند. به اعتقاد ریچارد برانسون (Richard Branson)، مهارت گوش دادن یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت شرکت هواپیمایی ویرجین آتلانتیک (Virgin Atlantic) بوده است. با توجه به اینکه خوب گوش دادن از جمله مهارت‌هایی محسوب می‌شود که در زیربنای تمامی روابط انسانی مثبت قرار دارد، پس به نفع‌ همگی ماست که کمی وقت بگذاریم و مهارت گوش دادن را که عنصر سازنده‌ی موفقیت است در خودمان پرورش دهیم.

بزرگسالان به طور متوسط ۷۰ درصد اوقات‌شان را درگیر فرآیندهای ارتباطی هستند که ۴۵ درصد آن به گوش دادن، ۳۰ درصد به حرف زدن، ۱۶ درصد به مطالعه و ۹ درصد به نوشتن اختصاص می‌یابد. کیفیت ۴۵ درصدی که صرف گوش دادن می‌شود فقط در حوزه‌ی کسب‌وکار مؤثر نیست، بلکه بر زندگی شخصی افراد نیز تأثیر گذاشته و موجب گسترده‌تر شدن تعداد دوستان و شبکه‌های اجتماعی، ارتقای عزت نفس و اعتماد به نفس، کسب نمرات عالی‌تر در دوران تحصیل و حتی تقویت سلامتی و تندرستی عمومی بدن می‌شود. همچنین مطالعات نشان داده است که حرف زدن موجب بالا رفتن فشار خون خواهد شد، در حالی که گوش دادنِ با دقت به اُفت فشار خون می‌انجامد.

گوش دادن با شنیدن متفاوت است!

گوش دادن با شنیدن فرق دارد. شنیدن یعنی توانایی درک صدا، حال آنکه گوش دادن نیازمند تمرکز عمیق‌تر و استفاده از سایر حواس است. برای گوش دادن نه تنها باید به ماجرایی که تعریف می‌شود دل بدهید، بلکه لازم است به طرز بیان، شیوه‌ی استفاده از زبان، لحن و حرکات بدن گوینده نیز دقت داشته باشید. به عبارت دیگر، گوش دادن یعنی درک همزمان پیام‌های کلامی و غیرکلامی. پس فقط شنیدن کلمات گفته شده کفایت نمی‌کند، بلکه برای گوش دادن، به چیزی بیشتر از گوش‌ها احتیاج دارید. در مجموع، مهارت خوب گوش دادن بستگی به این دارد که چه مقدار از حرف‌های طرف مقابل‌تان را شنیده و به مفهوم‌شان آگاه هستید.

خوب گوش دادن شامل زیر نظر گرفتن زبان بدن و توجه به ناهماهنگی‌های احتمالی بین پیام‌های کلامی و غیرکلامی ارسال شده از سوی گوینده است. به بیان ساده‌تر، یک شنونده‌ی خوب فقط به چیزی که گفته می‌شود گوش نمی‌دهد، بلکه به چیزهایی که گفته نمی‌شوند یا نصفه‌کاره به زبان می‌آیند نیز گوش می‌دهد. مثلا اگر کسی به شما گفت که زندگی خوب و خوشی دارد، اما حین انتقال این پیام دندان‌هایش را به هم فشرد یا اشک در چشم‌هایش حلقه زد، بدانید که بین پیام کلامی و غیرکلامی او مغایرت وجود دارد.

گوش دادن فعال و موثر چیست؟

گوش دادن فعال و موثر یعنی با تمرکز کامل و با تمام حواس خود در حال شنیدن حرف های مخاطب باشیم، نه اینکه صرفاً با گوش های خود آنها را بشنویم. گوش دادن فعال یک مهارت اکتسابی است و می‌توانید با تمرین کردن به آن دست پیدا کنید. دقت داشته باشید که چه بخواهید و چه نخواهید زمانی که با تمرکز نسبت به حرف‌های مخاطب خود توجه نشان دهید، متوجه خواهد شد و ممکن است این مطلب را به حساب عدم علاقه شما نسبت به حرف‌های خود بگذارد و به همین دلیل است که تاکید می‌کنیم در گوش دادن فعال باید تمام ذهن شما را درگیر حرف های مخاطب تان باشد و سعی کنید پیام های کلامی و غیرکلامی او را همزمان و به درستی دریافت کنید.

 

اشتراک گذاری:
در تلگرام
کانال ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

مهارت نوشتن

مهارت نوشتن یکی از ارکان ارتباطات و انتقال پیام است. تقویت این مهارت و توانایی...

خواندن (مهارت خواندن)

مهارت خواندن چیست ؟ مهارت خواندن یعنی توانایی یک فرد برای خوانش، فهم معنا و...

چگونه شنونده فعال و موثری باشیم؟

احتمالا برای شما هم سوال پیش آمده که چگونه باید شنونده فعال و موثر باشم...

ویژگی های گوش دادن فعالانه

به طور کلی ویژگی های گوش دادن فعال، به نشانه های کلامی و بدنی تقسیم...

فواید گوش دادن فعالانه

همانطور که در مقاله های قبلی گفتیم  یکی از آسان ترین روش ها برای برقراری...

گوش دادن فعالانه چیست؟

گوش دادن یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که می‌توان کسب کرد. اینکه چگونه به حرف‌های...

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
دسته‌ها
  • کلیپ انگیزشی
  • معرفی فیلم
  • مقالات آموزشی
نوشته‌های تازه
  • معرفی فیلم فارست گامپ
  • معرفی فیلم سخنرانی پادشاه
  • معرفی فیلم : مرد سیندرلایی
  • مهارت نوشتن
  • خواندن (مهارت خواندن)

ارتباطی دیگر نام مجموعه جوانی است که با هدف توسعه علوم ارتباطات و توسعه فردی تشکیل شده است. این مجموعه با تیم تحقیقاتی قوی و به‌روزی که دارد، دوره‌های آموزشی هوشمندانه‌ای طراحی می‌کند تا علوم ارتباطی حرفه‌ای و موثر را گسترش دهد و افراد توانمند برای شغل‌های امروز و فردای کشور بسازد.
  • معرفی فیلم فارست گامپ
  • معرفی فیلم سخنرانی پادشاه
  • معرفی فیلم : مرد سیندرلایی
  • مهارت نوشتن
  • خواندن (مهارت خواندن)


تمامی حقوق برای سایت ارتباطی دیگر محفوظ می باشد.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت