انواع ارتباطات انسانی

ارتباطات انسانی نقش مهم در زندگی ما ایفا می کنند و آشنایی با اصول ارتباطات انسانی می تواند در زندگی شخصی، در محیط کار به ما کمک کند. در این مطلب ضمن تعریف ارتباطات انسانی، به معرفی انواع ارتباطات انسانی پرداخته ایم.
آموزش اصول ارتباط انسانی یکی از مواردی است که در آموزش کارکنان شرکت ها و سازمان ها توسط گروه آموزشی ارتباطی دیگر انجام می شود.
ارتباطات انسانی چیست ؟
ارتباطات از لغت Communication و ریشه آن کلمه لاتین Communist میباشد. که به تفاهم و اشتراک فکر میتوان ترجمه نمود. لذا وقتی با شخص ارتباط برقرار مینمائیم در حقیقت برقراری یک نوع اشتراک فکر و تفاهم اندیشه با اوست.
ارتباط جریان دوطرفهای است که طی آن دویا چند نفر به تبادل افکار نظریات، احساسات و حقایق میپردازد و از طریق به کار بردن پیامهایی که معنایش برای آنها یکسان است به انجام این امر مبادرت میورزند و هرگونه انتقال پیام بین فرستنده از یک طرف و گیرنده از طرف دیگر ارتباط محسوب میشود، چه فرستنده انسان باشد چه یک دستگاه مکانیکی، ارسطو فیلسوف مشهور، هدف ارتباط را جستجو برای دستیافتن به کلیه وسایل و امکانات موجود برای ترغیب و اقناع دیگران میداند، به این صورت که برقرار کننده ارتباط از هر راه و یا وسیلهای که امکان داشته باشد طرف مقابل ارتباط یا مخاطب خود را تحت نفوذ در آورده نظر و عقیده خود را به او میقبولاند.
دانشمندان مقصود از برقراری ارتباط را موارد زیر میدانند:
۱- شناخت اوضاع و احوال و آشنایی با حوادث و وقایع
۲- ترغیب دیگران به قبول یک فکر و عقیده خاص و اقناع آن
۳- سرگرمی و تفریح
انواع ارتباطات انسانی:
ارتباطات انسان با انسان بطور كلی بر دو نوع است : الف : ارتباطات كلامی ب : ارتباطات غیر كلامی
الف) ارتباطات كلامی
مجموع روابطی را كه از طریق گفتن و گفتگو حاصل می شود ارتباط كلامی می گویند . برای اینكه در شغل خود موفق شویم باید از كلمات با دقت استفاده كنیم . هر كلمه ای احساسات ، عواطف خاص و عملكرد متفاوتی را در افراد برمی انگیزد . اگر كلمات در جا و مكان مناسب خود بكار برده شوند به سرعت برق بر جسم و روح افراد تاثیر می گذارند .
بنابراین شایسته است در هنگام مواجهه با مشتری از بكارگیری كلمات منفی همچون : نمی توانم ، غیرممكن است ، امكان ندارد، هرگز و … پرهیز شود. شما باید از نیروی كلمات و تاثیری كه در دیگران دارند آگاهی داشته باشید .
اهمیت پیام:
كلمات ، در پیامی كه به دیگری منتقل می كنید تاثیر فراوانی دارند . بنابراین از بكار گرفتن كلمات برحسب عادت و بدون اندیشه خودداری كنید .
فراموش نكنید كه فرمان دادن یكی از برخورد های محكوم به شكست است . برای این كه سخنان شما نافذ و موثر واقع شود باید نظریات خود را با كلمات مناسب و در چار چوب مشخص مطرح كنید . كلمات می توانند تاثیر مثبت داشته باشند و یا با ایجاد حالت تدافعی گفت و گو را به بحث و جدل بكشانند .
پس چارچوب پیام خود را با دقت مشخص كنید و سپس با صراحت و بدون پیشداوری حقایق را با لحن و كلامی غیر مغرضانه شرح دهید .
راز ارتباط
بیان الفاظی دلپذیر و موزون موجب می شود كه شخص مقابل با متانت گوش فرا می دهد ، حقایق را جمع بندی كند و به فكر حل مساله باشد . اما عبارات مغرضانه و كینه جویانه اغلب خشم فرد دیگر رابرمی انگیزد و او را به جبهه گیری دعوت می كند و در نهایت روابط ، را به دشمنی و تعارض و نبرد می كشاند .
یك كلمه باید دقیقا مفهوم مورد نظر ما را در بر داشته باشد ، نه كمتر و نه بیشتر . به طور كلی كلماتی را انتخاب كنید كه در الگوی زیر بگنجد . (( صریح ، كوتاه ، دقیق ، مودبانه ، صــحیح و پر محتوا ))
كلمات باید روشن و صریح باشند ، یعنی بتوانند به درستی درونیات شما را به دیگران منتقل كنند .
مطلب را مختصر و مفید بیان كنید تا مخاطبین شوق شنیدن را از دست ندهند . تحقیقات نشان می دهد كه آدمی تنها قادر است بین ۵ تا ۹ نكته را در آن واحد به ذهن بسپارد . پیام خود را تا آنجا كه می توانید كامل بیان كنید .
ب) ارتباطات غیرکلامی
عبارت است ازکلیه پیام هایی که افراد علاوه برخود کلام، آنها را نیز مبادله می کنند. طرز قرارگرفتن، راه رفتن، ایستادن، حرکات چهره وچشم ها، لحن صدا، طرز لباس پوشیدن، جملگی نشانه های ارتباطات غیرکلامی هستند. بنابر این توجه به کلیه موارد فوق می تواند درنحوه ارتباط با مشتری وجذب وی موثر واقع شود. مشتری دربدو ورود به محل کارشما با دیدن نشانه های غیرکلامی درمورد شخصیت شما قضاوت می کند. لذا باید تلاش نماییم تا شخصیت مثبتی برذهن مشتری ازخود به جای گذاریم تا درمورد شما قضاوت خوبی داشته باشند.
اصولاً درمراودات اجتماعی بیشتر برنشانه های غیرکلامی اعتماد می کنند تا برنشانه های کلامی. پس نشانه های غیرکلامی را تقویت کنید. نخستین برخورد ونخستین تأثیری که برمردم می گذارید بسیار اهمیت دارد. بدنیست بدانید که کلام 7 درصد لحن وطنین 38% و حرکات 55% اطلاعات را منتقل می کنند.
دیدگاهتان را بنویسید